Що нового

в освітній сфері

12 листопада

Як відбувається впровадження грантової системи в українських вишах?

Впровадження грантової системи в українських вишах

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Цьогоріч у сфері вищої освіти відбулося чимало змін. Для вступу до вищого навчального закладу вступники складали НМТ, який містив завдання з чотирьох предметів. Зокрема МОН запровадило державні гранти для абітурієнтів, які не потрапили на бюджет, однак хочуть навчатися в українських закладах вищої освіти. Якщо вони отримали принаймні 150 балів з двох предметів на НМТ, то могли претендувати на державні гранти.

Як повідомив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький, 91% серед українських абітурієнтів і їх батьків підтримує ідею державних грантів.

За його словами, ідея, яка закладена в грантах і в індивідуальних освітніх траєкторіях, і фактично у всіх речах, які розробляються в МОН щодо вищої освіти, — це ідея суб’єктності студента. Для того, щоб бути реально здобувачем освіти, людина має мати певну суб’єктність. Що це означає? Людина має мати вибір, і, що дуже важливо, — відповідальність за цей вибір.

Відповідно до цього нововведення, фінансування грантів відбувається за рахунок того, що перерозподіляють гроші, які були виділені на звичні бюджетні місця.

«Якщо традиційно в нас було 40 % бюджету, 60 % — контракт, то зараз ми виходимо десь на 50 на 50, а в деяких спеціальностях — насправді вже 60% тих, хто отримує державну підтримку на здобуття своєї освіти. Вона може бути не 100%, не повною, але держава фінансує і вкладає, інвестує в молодих людей саме за тих спеціальностей, які їй потрібні», — наголосив заступник міністра освіти. 

Також він висловив думку, що гранти призведуть до того, що освіта стане дорожчою. Якісна освіта має бути дорогою. Адже порівняно з іншими країнами Європи, вища освіта в Україні коштує дешево, що призводить до недоплати викладачам. Саме тому в нас освіта низької якості, тому що, очевидно, викладачі не особливо зацікавлені. Для цього треба підіймати середню вартість підготовки одного фахівця.

Заступник очільника МОН також розповів, що влада працює над ідеєю: якщо держава тебе замовила, заплатила за твоє навчання, то ти маєш певні обов’язки перед замовником. Тобто держава має запропонувати студенту перше робоче місце після завершення навчання. 

«Отже, бюджетні місця будуть мати в майбутньому певні обов’язки. Грант не матиме обов’язків. Грант — це інвестиція в майбутнє держави, де платник податків каже, що нам потрібно інвестувати в молоду людину. А державне замовлення — це замовлення фахівця для державного сектору. І це означає певні обов’язки того фахівця перед державним сектором», — акцентував Михайло Винницький. 

За інформацією НУШ

11 листопада

Для учнів 5-7 класів розробили програму Шкільних уроків волонтерства

Шкільний урок волонтерства для 5-7 класів

Національно-патріотичне виховання в школі

Міністерство освіти і науки повідомило про створення нової програми Шкільного уроку волонтерства для учнів 5-7 класів.

Шкільний урок волонтерства — освітня ініціатива про основи волонтерства для учнів. Як зауважили в МОН, за минулий навчальний рік 120 000+ учнів відвідали уроки волонтерства. На запит учителів/-ьок на матеріали для молодших школярів було розроблено нову програму уроку. 

Матеріали створено з урахуванням вікових особливостей учнів та методик Нової української школи. Процес навчання наповнений інтерактивними вправами, цікавими роздатковими матеріалами та націлений на взаємодію між учнями.

Відповідні уроки волонтерства можуть проводити:

  • Освітяни: вчителі, педагоги організатори, класні керівники.
  • Молодіжні працівники та активісти, волонтери та благодійники.

Методичні матеріали для таких занять доступні на сайті. На сторінці також розміщено програму для учнів старших класів та новий поглиблений урок про лідерство у волонтерстві. 

Шкільний урок волонтерства розроблений Українською Волонтерською Службою у партнерстві з ЮНІСЕФ Україна, за підтримки Міністерства освіти і науки України та за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку Німеччини (BMZ) через державний банк розвитку KfW.

За матеріалами МОН

11 листопада

Не всі освітяни зможуть отримати надбавки до зарплат у 2025 році

Надбавки до зарплат освітян у 2025 році

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Відповідно до рішення уряду, з наступного року українські вчителі отримуватимуть щомісячну надбавку до основної заробітної плати у розмірі 1000 грн.

Однак доплати отримають не всі освітяни. Таким чином рішення уряду не розповсюджується на вихователів дитячих садків, викладачів закладів професійної-технічної та коледжів.

Таку інформацію зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий в ефірі телемарафону.

Як він зауважив, можливість відповідної доплати залишається у фокусі уваги Міністерства освіти і науки.

Зокрема він розповів, що МОН працює над розробкою механізмів доплат для цих категорій педагогічних працівників, однак фінансування цих витрат здебільшого покладено на органи місцевого самоврядування.

«Нам потрібно розробити механізми, які дозволять платити більше тим громадам, які мають на це можливості», — акцентував очільник освітнього відомства.

Окрім того, через брак коштів у державному бюджеті й потребу в міжнародних запозиченнях реалізувати норму Закону України «Про освіту» щодо посадового окладу педагогів у розмірі трьох мінімальних зарплат неможливо.

Про це зазначено в повідомленні Міністерства освіти і науки.

Водночас у МОН наголошують, що відомство напрацьовує нову систему оплати праці вчителів. Передбачається, що запланована система враховуватиме різноманітні обов’язки вчителів.

«На виконання частини другої статті 61 Закону України «Про освіту» щодо посадового окладу педагогів у розмірі трьох мінімальних зарплат додатково потрібно понад 300 млрд грн. Нині через брак коштів у державному бюджеті й потребу в міжнародних запозиченнях реалізувати це неможливо. Тому з 2019 року уряд відтерміновує дію постанови для реалізації цієї норми. Водночас МОН напрацьовує нову систему оплати праці вчителів, яка враховуватиме різноманітні обов’язки вчителів (окрім проведення уроків) і професійні траєкторії розвитку», — йдеться у повідомленні МОН. 

За інформацією Освіта.юа

10 листопада

Українські школярі вивчатимуть уроки енергоефективності

Впровадження уроків енергоефективності в школах

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

Міністерство освіти і науки оголосило про старт нового проєкту «Уроки енергоефективності», метою якого є поширення культури свідомого використання енергоресурсів серед учнівства.

Як повідомляють у МОН, з метою впровадження теми енергоефективності в шкільну програму та спільної реалізації ініціативи відомство вже провело першу підготовчу зустріч із департаментами освіти обласних адміністрацій.

Насамперед «уроки енергоефективності» це проєкт, який допоможе сформувати в учнівства звички енергозбереження і практичні навички раціонального споживання енергоресурсів, сприятиме розвитку культури свідомого енергоспоживання серед дітей та дорослих.

«Ми прагнемо, щоб енергоефективність стала спільною цінністю та відпрацьованою навичкою для протидії викликам, які створює ворог», — зауважили в освітньому відомстві.

Для реалізації проєкту запланована розробка навчальних модулів і впровадження їхньої інтеграції в навчальну програму. 

Після проходження експертизи та надання грифів, школам буде запропоновано інтегрувати навчальні матеріали в галузеві дисципліни 5–11 класів.

За інформацією Міністерства освіти і науки, інтеграція теми не передбачатиме створення додаткового навантаження, а пропонуватиме матеріали для відповідних тем програм, щоб актуалізувати їх.

Також таку інтеграцію рекомендовано до модельних навчальних програм «Пізнаємо природу», STEM, «Довкілля», «Технології», «Природничі науки», «Підприємництво та фінансова грамотність», «Економіка».

Школам буде запропоновано використання інтерактивних дидактичних ігор, ознайомчих відеороликів, навчальних матеріалів, презентацій, сценаріїв для позаурочних заходів, зокрема в онлайн-форматі.

Для вчителів розроблять спеціальні методичні рекомендації. Ці матеріали заплановано передати закладам освіти перед початком навчальних занять у другому весняному семестрі.

За матеріалами Освіта.юа

10 листопада

В Україні обговорили напрями розвитку науки в сучасних умовах

Розвиток української науки в сучасних умовах

Національно-патріотичне виховання в школі

7 листопада 2024 року Міністерство освіти і науки, Міністерство цифрової трансформації та Brave1 провели спільний захід до Всесвітнього дня науки — World Science Day: Deeptech to DefenceTech. 

Під час цього заходу, який відбувся у Київському авіаційному інституті, обговорили перспективи створення інновацій, що наближають перемогу, та відзначили ключові досягнення українських науковців.

Учасниками заходу стали майже 300 представників із різноманітних галузей та секторів економіки України, зокрема, керівників закладів вищої освіти, наукових установ, дослідників, які мають готові розробки та інноваційні рішення оборонного та подвійного призначення, а також представників центральних органів виконавчої влади, що формують і впроваджують політику в галузі оборонного та наукового секторів. До події долучилися представники понад 60 закладів вищої освіти, 40 наукових установ, 5 міністерств, низки державних підприємств та установ оборонного сектору.

Наразі наука першочергово повинна відігравати вагому роль у забезпеченні обороноздатності України. Таку тезу зазначив Михайло Федоров — віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України — міністр цифрової трансформації України.

«Щоб захищатися і протидіяти ворогу в умовах технологічної війни, нам потрібно постійно створювати інновації. За цей час ми відкрили ринок БпЛА, масштабували досвід на ринки РЕБ, роботів тощо. Зокрема, на платформі Brave1 уже зареєстровано понад 3 тисячі технологічних розробок, більшість з яких не існувало до повномасштабного вторгнення. Синергія вчених, розробників, інноваторів та військових допоможе знайти нові технологічні геймченджери», — акцентував Михайло Федоров.

Зокрема під час заходу міністр освіти і науки Оксен Лісовий вручив командам науковців Премії Кабінету Міністрів України за розроблення і впровадження інноваційних технологій. 

«Усі наші наукові дослідження сьогодні мають бути орієнтовані на три сфери: обороноздатність, розвиток економіки та соціальну сферу. Розуміючи це, ми працюємо над розбудовою новітньої мережі наукових установ та науково-дослідницької інфраструктури. Маємо нарощувати наші спроможності для досягнення потрібного результату», — наголосив очільник освітнього відомства.

Було вручено премії за розробки у двох категоріях: «Інноваційні технології підвищення ефективності вогневого ураження» й «Інноваційні технології діагностики та лікування найпоширеніших ендокринних і гормонозалежних захворювань». Їх щорічно присуджують за видатні успіхи в упровадженні наукових розробок у реальний сектор економіки та просуванні інновацій.

Окрім того, на події відбулася презентація результатів експериментального проєкту щодо створення «Мережі стартап-шкіл — інкубаторів — акселераторів» на базі шести українських університетів. Усі вони отримали сертифікати, які підтверджують відкриття стартап-шкіл на базі ЗВО та отримання державної підтримки.

«Цей проєкт — один із важливих практичних ініціатив МОН щодо створення інфраструктури для більш швидкого доведення розробок до стадії практичного впровадження, масштабування і комерціалізації технологій», — зауважив заступник міністра освіти і науки Денис Курбатов.

Також було презентовано низку інноваційних рішень і розробок від українських дослідників із ЗВО / НУ. Натомість представники оборонного сектору поділилися пріоритетними запитами до наукової спільноти, а також презентували можливості для розвитку наукоємних проєктів за підтримки Brave 1.

«Brave1 поєднує розробників, виробників та наявні оборонні запити на нові рішення, інновації та технології. Ми відкриті до співпраці, запрошуємо долучатися до наших ініціатив і проєктів», — зазначила керівниця DefenceTech кластеру Brave1 Наталія Кушнерська.

За інформацією МОН

8 листопада

Щомісячна надбавка для вчителів — із січня 2025 року

nadbavky_zarplatnya_2024_Pedrada.jpeg

8 листопада 2024 року уряд прийняв рішення рішення про встановлення щомісячної надбавки до заробітної плати вчителям.

Вчителі отримають надбавку в розмірі:

  • 1000 гривень з 1 січня 2025 року (1300 гривень до сплати податків); 
  • 2000 гривень з 1 вересня 2025 року (2600 гривень до сплати податків).

Надбавку отримуватимуть педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти державної і комунальної форм власності.

Постанова діятиме від 1 січня 2025 року до кінця воєнного стану. Надбавку вчителі будуть отримувати до кінця того року, в якому скасують воєнний стан.

«Сьогодні на виконання доручення Президента України ухвалюємо важливе рішення на підтримку наших педагогів. Це рішення є частиною нашої підтримки тим, хто сьогодні навчає і виховує молодь, яка будуватиме майбутнє України. Ми вдячні українським учителям за самовіддану роботу, завдяки вам, навіть попри війну, сотні тисяч наших дітей можуть продовжити навчання та здобути якісну освіту», — заявив Премʼєр-міністр України Денис Шмигаль.

«Проблеми із зарплатою вчителів існують давно, і ми це розуміємо. Я розумію, що це рішення не розвʼязує всіх проблем, та воно є першим кроком до зміни ситуації навіть в умовах воєнного стану та дефіциту бюджету», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Чи має право бухгалтерія ОМС скасувати педагогам надбавку за престижність праці

МОН напрацьовує нову систему оплати праці вчителів, адже щоб виконати частину другу статті 61 Закону України «Про освіту» щодо посадового окладу педагогів у розмірі трьох мінімальних зарплат, додатково потрібно понад 300 млрд грн. Нині через брак коштів у державному бюджеті й потребу в міжнародних запозиченнях реалізувати це неможливо. 

За інформацією МОН

7 листопада

Долучайтеся до безоплатного тренінгу щодо сервісів і програм Microsoft

Онлайн-тренінг для вчителів щодо сервісів і програм Microsoft

У пошуках освітніх скарбів: квест для педагогів

У межах проєкту «Надання цифрових інструментів для подолання відставання у навчанні, соціально-емоційного розвитку та оцінки стану психічного здоров'я для найбільш вразливих 35000 дітей у сільській місцевості» 13 листопада 2024 року о 14:00 відбудеться тренінг «Онлайн-сервіси й “розумні” можливості програм і сервісів Microsoft» за участю представника Microsoft.

Тренінг здійснюється за проєктом «Цифрові пристрої для подолання відставання у навчанні, соціально-емоційного розвитку та оцінки стану психічного здоров’я для найбільш вразливих 35000 дітей у сільській місцевості», що реалізується ГО «Українська посмішка», «100% життя» — Мережі ЛЖВ за фінансової підтримки Гуманітарного фонду для України.

Під час цього навчання вчителі дізнаються про: 

  • використання ШІ для автоматизації рутинних завдань: як користуватися «розумними» функціями для пошуку інформації;
  • удосконалення оцінювальних процедур із новими функціями Microsoft;
  • як  поглибити зміст і поліпшити форму уроків за допомогою інструментів Microsoft.

Захід проходитиме в онлайн-форматі і після успішного виконання підсумкового тесту учасники отримають сертифікат.

Детальніше дізнатися про тренінг і зареєструватися можна за посиланням

Джерело: МОН

7 листопада

У МОН проводять додатковий відбір проєктів для надання субвенції на облаштування захисних споруд

Участь у відборі для отримання коштів на облаштування укриттів

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Міністерстві освіти і науки оголосили про проведення додаткового відбору проєктів в межах Харківської області для відбору об’єктів та здійснення розподілу залишків обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту.

Це зроблено відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік», Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 224 р. № 419 та Постанови Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2024 року № 1265 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам». 

Як зазначено в умовах Порядку, субвенція спрямовується виключно на:

  • реалізацію проєктів, пов’язаних із новим будівництвом захисних споруд цивільного захисту в закладах загальної середньої освіти;
  • реконструкцію, капітальний ремонт інших об’єктів, зокрема тих, що становлять фонд захисних споруд цивільного захисту в закладах загальної середньої освіти, за умови подальшої можливості їхнього використання як споруд подвійного призначення із захисними властивостями протирадіаційних укриттів, протирадіаційних укриттів або сховищ. 

Зокрема, субвенція спрямовується закладам загальної середньої освіти в разі, якщо заклад освіти, у якому планується будівництво захисних споруд цивільного захисту або реконструкція, реставрація чи капітальний ремонт інших об’єктів, зокрема і тих, що становлять фонд захисних споруд цивільного захисту, відповідає таким критеріям:

  • освітній процес здійснюється за дистанційною та/або змішаною формою навчання;
  • у закладі освіти відсутні захисні споруди цивільного захисту (сховища, протирадіаційні укриття) чи найпростіші укриття, або наявні такі укриття, проте не використовуються закладами освіти та потребують капітального ремонту чи реконструкції;
  • кількість учнів у закладі освіти становить 200 та більше осіб;
  • після завершення реалізації проєкту збільшиться кількість здобувачів загальної середньої освіти, які зможуть навчатися за очною, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти;
  • об’єкт, який планується споруджувати коштом субвенції, має розроблену та затверджену в установленому законодавством порядку проєктно-кошторисну документацію;
  • наданий обсяг субвенції гарантовано може бути використаний до кінця поточного року.

Однією з обов’язкових умов надання субвенції також є гарантія співфінансування коштом місцевого бюджету в обсягах не менших ніж визначені пунктом 5 Порядку та умов і першочергового спрямування коштів місцевого бюджету на реалізацію проєктів.

Першочергове спрямування субвенції здійснюється для закладів загальної середньої освіти, які:

  • мають статус опорного;
  • надали гарантії щодо організації навчання за очною формою, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти;
  • мають рішення засновника (розпорядника субвенції за місцевим бюджетом) щодо співфінансування проєкту в межах не нижче, ніж визначені пунктом 5 Порядку та умов;
  • мають нижчу вартість проєкту з розрахунку на одного здобувача освіти, працівника закладу освіти, для яких буде забезпечено укриття;
  • передбачили у проєктній (проєктно-кошторисній) документації розділу «Устаткування, меблі та інвентар»;
  • після завершення реалізації проєкту забезпечать навчання за очною формою для більшої кількості здобувачів освіти.

Зі свого боку, комісія МОН розглядає проєкти, подані обласними державними адміністраціями (військовими адміністраціями) відповідно до пункту 61 Порядку та умов, у межах граничних обсягів, встановлених додатком 5 до Порядку та умов для Харківської області, які може бути розподілено.

Для формування переліку об’єктів облдержадміністрації (військові адміністрації подають МОН загальний перелік проєктів, що пропонуються для фінансування коштом субвенції, сформований з урахуванням вимог Порядку та умов та такі документи:

  • картка закладу загальної середньої освіти;
  • проєктно-кошторисна документація;
  • копія розпорядчого документа про затвердження проєктно - кошторисної документації;
  • рішення засновника про співфінансування або гарантійний лист, наданий засновником закладу загальної середньої освіти;
  • гарантійний лист засновника закладу загальної середньої освіти про дотримання ним умов щодо забезпечення реалізації проєкту на умовах співфінансування, вчасного використання субвенції в повному обсязі, використання субвенції до кінця поточного року й забезпечення архітектурної доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення та першочергове спрямування коштів місцевого бюджету на реалізацію проєкту;
  • гарантійний лист відповідної облдержадміністрації (військової адміністрації).

Облдержадміністрації (військові адміністрації) можуть подати до МОН загальний перелік проєктів, реалізацію яких пропонують коштом субвенції до 13 листопада 2024 року. 

За інформацією МОН

7 листопада

Нове Положення про атестацію педагогічних працівників набрало чинності

Нове Положення про атестацію педагогічних працівників

МОН установило, що кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, присвоєні до 05.11.2024, є дійсними до атестації педагогічних працівників, що буде проведена згідно з новою редакцією Положення.

Важливо:

  • Педпрацівникам, яким до 05.11.2024 за результатами попередньої атестації було присвоєно педагогічне звання та які мають відповідний освітньо-професійний ступінь (освітньо-кваліфікаційний рівень), при проведенні чергової атестації:

- встановлюватимуть відповідність (невідповідність) займаній посаді;

- підтверджуватимуть (не підтверджуватимуть) педагогічне звання.

У разі підтвердження педагогічного звання педагогічному працівникові присвоюватимуть кваліфікаційну категорію, яка дає право на присвоєння (підтвердження) такого педагогічного звання.

  • Право на зарахування сертифікації як чергової атестації мають педагогічні працівники, які до 05.11.2024 успішно пройшли сертифікацію, мають чинні сертифікати про її проходження та які не скористалися таким правом до 05.11.2024.

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

Зверніть увагу:

  • Міжатестаційний період не може бути меншим ніж 3 роки, крім випадків проведення позачергової атестації за ініціативою педагогічного працівника.

Час перебування педагогічного працівника в соціальних відпустках, відпустках без збереження заробітної плати тривалістю понад 1 рік, на обліку в службі зайнятості, в інших випадках, коли переривається трудова діяльність, увільнення працівника від виконання обов'язків, у зв'язку з мобілізацією, а також період, на який переноситься атестація до міжатестаційного періоду не зараховуються.

  • Підвищення кваліфікації педагогічних працівників проводиться відповідно до законодавства та є необхідною умовою атестації.

Загальний обсяг підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб'єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації. 

Здобуття освіти в закладі вищої, фахової передвищої освіти наступні 5 років зараховується як підвищення кваліфікації відповідно до законодавства.

  • Особи, які не мають педагогічної освіти, але мають стаж роботи в одній із галузей економіки та працюють на посадах педагогічних працівників закладів освіти, можуть атестуватися без дотримання послідовності на присвоєння кваліфікаційної категорії за таких умов:

"спеціаліст другої категорії" - за наявності не менше ніж 2 років такого стажу роботи;

"спеціаліст першої категорії" - не менше ніж 5 років;

"спеціаліст вищої категорії" - не менше ніж 7 років.

Атестація таких осіб, які призначені на посади педагогічних працівників у заклади загальної середньої освіти проводиться не раніше ніж через 1 рік після призначення.

  • За результатами атестації відповідно до рішення атестаційної комісії присвоюються педагогічні звання педагогічним працівникам із високим професійним рівнем, які зокрема:
  • упроваджують і поширюють методики компетентнісного навчання та нові освітні технології, надають професійну підтримку та допомогу педагогічним працівникам (здійснюють наставництво, супервізію);
  • беруть участь у процедурах і заходах, пов'язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти;
  • були визнані переможцями, лауреатами регіональних, всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів, змагань тощо;
  • підготували переможців регіональних, всеукраїнських, міжнародних олімпіад, конкурсів, змагань тощо.
  • Педагогічні працівники, які мають педагогічне навантаження з кількох навчальних предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю, або за посадою відповідно до трудового договору. Присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження.

Необхідною умовою при цьому є підвищення кваліфікації з навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін, виду (напрямку) діяльності), на які поширюється присвоєна (підтверджена) кваліфікаційна категорія, та які є освітнім компонентом освітньої програми закладу освіти.

ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

У разі викладання декількох навчальних предметів педагогічні працівники самостійно обирають послідовність підвищення кваліфікації за певними напрямами (предметами) у міжатестаційний період в межах загального обсягу підвищення кваліфікації, визначеного законодавством.

Педагогічні працівники, які працюють за сумісництвом або на умовах строкового трудового договору, атестуються на загальних підставах.

Педагогічні працівники, які обіймають різні педагогічні посади в одному закладі освіти (зокрема керівники закладів освіти, їх заступники та інші працівники, які викладають навчальні предмети, інтегровані курси, дисципліни або здійснюють іншу педагогічну роботу), атестуються за кожною з посад.

7 листопада

Фішки електронних журналів, що спростять вашу роботу: запрошуємо на вебінар

Фішки електронних журналів | вебінар

ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ

Чим вебінар корисний для вас

  • Інформація: отримаєте вичерпну інформацію про різні аспекти електронних журналів, адаптованих для потреб дошкільної освіти
  • Практичні поради: головреди поділяться прикладами використання електронних журналів у дошкільних закладах
  • Відповіді на запитання: зможете поставити запитання та отримати кваліфіковані відповіді на них
  • Мотивація до змін: вебінар допоможе переконатися в необхідності переходу на електронні журнали та подолати можливі побоювання, пов’язані зі змінами в роботі.

Які журнали презентуватимуть 

Головні редактори професійних видань Цифрового видавництва Експертус презентуватимуть переваги та професійні фішки електронних журналів:

Практика управління дошкільним закладом 

  • Які є сервіси журналу
  • Доступні електронні книги та як працювати з ними
  • Як користуватись пошуком відповідної теми
  • Якщо бажає директор опублікувати матеріали у журналі: покроковий алгоритм

Вихователь-методист дошкільного закладу 

  • Про сервіси журналу і як ними користуватись
  • Електронні книги
  • Мої закладки: систематизація потрібного матеріалу

Музичний керівник 

  • Електронні книги
  • Пісні, фонограми
  • Інклюзія в роботі музичного керівника

Медична сестра дошкільного закладу 

  • Електронні курси
  • Технологічні карти
  • Система НАССР
  • Медико-педагогічний контроль
  • Калькулятор брутто
  • - Куточок здоров’я

Скористайтеся нагодою

Вебінар про переваги професійних електронних журналів для працівників дошкільних закладів — це можливість для всіх учасників освітнього процесу дізнатися більше про сучасні технології, які можуть значно покращити організацію освітнього процесу в дошкільному закладі.

 

6 листопада

Які зміни заплановані в галузі спеціальної освіти?

Оновлення спеціальної освіти в Україні

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

Мета перезавантаження спеціальної освіти — створити таку освітню систему, де кожна дитина, незалежно від її особливих потреб, зможе навчатися на рівних з іншими.

Саме тому над впровадженням змін працюють їх ініціатори — Дар’я Герасимчук, Радниця — Уповноважена Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації, виконавча директорка ГО «Відчуй», а також Міністерство освіти і науки за підтримки UNICEF, «Люмос Україна», депутати Верховної Ради України та громадські організації.

Наразі вже виконано перший крок: офіційне затвердження Порядку утворення спеціальних класів. Документ не лише розроблено та підписано, а й уже зареєстровано Міністерством юстиції України.

  • Згідно із цим Порядком, для кожної дитини розроблятиметься індивідуальна освітня траєкторія, яка включатиме як індивідуальну програму розвитку, так і індивідуальний навчальний план, що відповідатиме її здібностям та темпам засвоєння матеріалу.
  • Команда психологічно-педагогічного супроводу відстежуватиме прогрес дитини, забезпечуючи необхідні корекційно-розвиткові послуги.
  • Важливим аспектом є залучення для дітей асистентів, котрими можуть бути соціальні працівники, батьки або інші уповноважені представники. Це допомагатиме дитині не лише краще інтегруватися в навчальний процес, а й сприятиме її соціалізації в колективі, що безумовно важливо для кожної дитини.

Відповідний Порядок набере чинності у 2025 році для того, щоб було достатньо часу для впровадження нових підходів та підготовки освітніх закладів до цих змін.

Також експерти планують низку наступних кроків:

  • розширення інформаційних кампаній і практична робота з навчальними закладами щодо змін та модифікацій;
  • зміни в чинних та напрацювання нових нормативно-правових актів;
  • модернізація методик та матеріально-технічного забезпечення, а також подальша підтримка дітей та їхніх родин.

Джерело: Освіторія

6 листопада

Конкурс для вчителів з нагоди Всесвітнього Дня екологічного маркування

Всесвітній День екологічного маркування

КОУЧИНГОВИЙ ПІДХІД : ВЕБІНАР

10 жовтня 2024 року — Всесвітній День екологічного маркування. До цієї дати по всьому світу організовуються різноманітні заходи, спрямовані на підвищення рівня обізнаності щодо екологічного маркування, аби сприяти свідомому вибору споживачів і привертати увагу до виробників, які дотримуються стандартів справжньої екопродукції.

Таким заходом є і Всеукраїнський конкурс «Урок з екологічного маркування», започаткований у 2019 році ВГО «Жива планета» в партнерстві з Міністерством захисту довкілля і природних ресурсів України та Міністерством освіти та науки України.

До Конкурсу можуть долучитися педагогічні працівники загальноосвітніх навчальних закладів та гуртків за основним місцем роботи — громадяни України незалежно від освіти, набутого фаху, стажу і віку, які вчасно виконали конкурсне завдання і подали його опис на розгляд Конкурсної Комісії.

Для охочих взяти участь у Конкурсі автори проєкту підготували семінари. Перший вступний онлайн-семінар для вчителів «Екологічне маркування — Частина 1» відбувся 16 жовтня. 

Під час заходу були розглянуті такі теми:

  • про екологічне маркування;
  • стандарти й категорії продукції;
  • номінації Конкурсу та відзначення учасників, фіналістів і переможців;
  • умови конкурсу;
  • як підготувати та подати виконане конкурсне завдання;
  • джерела корисної інформації для виконання конкурсного завдання.

Відеозапис семінару можна переглянути за посиланням.

Наступний семінар «Екологічне маркування — Частина 2» відбудеться 20 листопада.

Учасники цього семінару дізнаються про номінації, план і умови участі Конкурсу, надані інформація за темою та рекомендації щодо виконання конкурсного завдання. Всі запитання учасників будуть розглянуті та отримають відповіді.

Після заповнення Анкети учасник отримає у цій формі посилання на ZOOM, яке потрібно зберегти. Реєстрація обов’язкова та триває до 18 листопада.

Участь в семінарах є бажаною, але не обов’язковою для участі в Конкурсі.

Мета Всеукраїнського конкурсу:

  • підтримати творчу працю вчителів, популяризувати їх педагогічні здобутки із формування екологічної компетентності учнів на тему «Екологічне маркування»;
  • підвищити рівень поінформованості вчителів, учнів та їх батьків щодо значення екологічного маркування для сталого вибору продукції більш кращої для здоров’я і довкілля; 
  • сприяти реалізації Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2021 р. № 443-р в частині що стосується формування в суспільстві екологічних цінностей і засад сталого споживання та виробництва.

Зокрема, Конкурс сприятиме досягненню однієї з цілей державної екологічної політики «Формування в суспільстві екологічних цінностей і засад сталого споживання та виробництва».

Вчителі, які стануть учасниками Конкурсу, мають активно залучати учнів до теми екологічного маркування. Реалізовані заходи повинні не лише поширювати знання про екологічне маркування, а й сприяти формуванню в учнів практичних навичок сталого споживання та екологічної відповідальності.

Преміальний фонд для переможців Конкурсу в розмірі 80 000 гривень забезпечує ВГО «Жива планета». Фіналісти отримають подарунки від партнерів Конкурсу. Всі учасники, які вчасно надали конкурсне завдання виконане у повному обсязі, отримують диплом учасника Конкурсу.

Окрім того, кращі роботи фіналістів та переможців Конкурсу опублікують у методичному посібнику «Урок екологічного маркування». Це видання заплановано до упорядкування на квітень 2025 року.

Положення про Конкурс, матеріали для виконання конкурсного завдання та вся інформація про перебіг Конкурсу розміщується на освітній платформі по реалізації наскрізної змістовної лінії освіти «Екологічна безпека та сталий розвиток» в розділі Урок з екологічного маркування.

Конкурсне завдання можна виконати до 15 грудня 2024 року. 

За матеріалами МОН

6 листопада

Для українських школярів проводять безкоштовні заняття з англійської мови

Додаткове навчання з англійської мови

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

Міжнародна громадська організація ENGin пропонує дітям і підліткам 9–17 років щотижневі безоплатні заняття з розмовної англійської мови. Заняття проходять у форматі онлайн-зустрічей з англомовними волонтерами.

Усі учасники проєкту можуть займатися з волонтерами індивідуально або у мінігрупах (два учні та один волонтер) на вибір. Волонтерів добирають відповідно до віку, інтересів, рівня знань мови та розкладу учнів.

Як зазначили автори програми, волонтери проходять ретельний добір, що гарантує безпеку освітнього процесу.


Для участі у програмі потрібно мати:

  • базовий рівень англійської мови; 
  • доступ до інтернету;
  • можливість приділяти заняттям годину на тиждень.

Для учнів 9–17 років навчання протягом одного року є безоплатним.

Дізнатися детальну інформацію про проєкт та подати заявку на участь можна за посиланням

За інформацією МОН

6 листопада

Заставки на робочий стіл з календарем на листопад

Заставки на робочий стіл з календарем на листопад

СКАЧАТИ

Заставки на робочий стіл з календарем на листопад

СКАЧАТИ

Заставки на робочий стіл з календарем на листопад

СКАЧАТИ

Заставки на робочий стіл з календарем на листопад

СКАЧАТИ

Продуктивного і натхненного вам листопада! 

5 листопада

Скільки коштів необхідно для підвищення зарплат вчителям?

Підвищення заробітної плати вчителям

У пошуках освітніх скарбів: квест для педагогів

Вчителі в Україні очікують на підвищення оплати праці. Однак посадовці заявляють про відсутність необхідних коштів.

Як повідомив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий, для підвищення зарплати всім працівникам освіти треба додатково 270 мільярдів гривень.

Зокрема він зауважив, що питання підвищення зарплат освітянам передбачено статтею 61 прикінцевих положень закону «Про освіту» та є правильним і справедливим. Але на це додаткових грошей на сьогодні у держави немає.

Проте очільник МОН акцентував, що в освітньому відомстві розробили кілька сценаріїв підвищення заробітних плат для вчителів, зокрема й поетапний. Для їхньої реалізації треба додатково хоча б 80 мільярдів гривень.

Водночас міністр роз’яснив, що на сьогодні видатки на зарплати освітянам фінансують за кошти донорів і партнерів.

«Щойно з'явиться можливість, я абсолютно впевнений, що вчителі будуть перші в черзі на підвищення їхніх соціальних стандартів, — наголосив Оксен Лісовий. 

Він також додав, що на сьогодні пріоритетом для міністерства та уряду є безпека дітей: усі ресурси спрямовують на забезпечення цієї потреби.

За словами міністра освіти, середня зарплата вчителя на сьогодні становить 12 тисяч гривень. Залежно від навантаження, вона може бути більшою або меншою.

Зі свого боку міністр фінансів України Роман Єрмоличев зазначив, що зарплати вчителів у 2025 році не зростуть через необхідність спрямування внутрішніх резервів на оборону країни. На зарплати вчителів на 2025 рік заклали близько 103 мільйонів гривень освітньої субвенції, що не відрізняється від суми на 2024 рік.

Джерело: Освіта24

5 листопада

Внесок органів місцевого самоврядування в життя закладів освіти

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

Реформа децентралізації для Широківської громади, як і для всіх громад України, стала важливим кроком для самостійного вирішення питань щодо розвитку, ресурсів, фінансування, але також і великою відповідальністю за якість життя мешканців громади.

Законодавство визначило органам місцевого самоврядування (далі — ОМС) значний перелік повноважень і функцій для самостійного прийняття рішень. Це стосується і вибору способів щодо залучення усіх наявних ресурсів для забезпечення якісної та доступної середньої освіти на відповідній території.

Як було

Розповідає Ольга Ставицька, заступниця голови Широківської громади:

Стратегічний план розвитку освіти має за мету сформувати спроможну освітню мережу як сукупність закладів, класів, груп дошкільної і загальної середньої освіти. Завдяки ефективному використанню наявних ресурсів освітня мережа забезпечує доступні та якісні  освітні послуги.

Як приклад участі ОМС у формуванні оптимальної освітньої мережі в громаді наведемо досвід Широківської територіальної громади Запорізького району Запорізької області,  яка як ОМС працює з травня 2017 року.

На території громади 10 старостинських округів, до складу яких входять 35 населених пунктів: 33 села і 2 селища. Загальна площа громади – 450  км2. За обліковими даними громади у 2021 році на її території проживало 7835 жінок і 6920 чоловіків, працездатне населення становить 8235 осіб. Станом на січень 2024 року обліковувалось 3178 дітей, віком до 18 років. Станом на жовтень 2024 року на території громади зареєстровано 9557 громадян як внутрішньо переміщені особи.

У 2018 році освітня мережа складалась з 6 закладів загальної середньої освіти ( 809 учнів) та 6 закладів дошкільної освіти (335 вихованців). З 01 січня 2021 року після приєднання до громади ще 2 старостинських округів, система освіти Широківської сільської ради складалася з 8 закладів загальної середньої освіти (1081 учень), в яких функціонувало 8 структурних підрозділів дошкільної освіти (318 вихованців). 

Аналіз фінансових показників — у прикріпленому файлі:

Як стало: що зробив засновник

  1. Засновник прийняв рішення про реорганізацію:
  • приєднали до закладів загальної середньої освіти заклади дошкільної освіти,;
  • кількість дошкільних груп привели у відповідність до фактичних потреб;
  • провели конкурс на створення опорного закладу освіти;
  • штатні розписи приведели у відповідність до реальних потреб.

Об’єднання шкіл і садочків дало змогу скоротити кількість штатних одиниць адміністративно-господарського персоналу та видатки на їх утримання, при цьому зберігши кількість груп і вихованців в них. А також забезпечити наступність дошкільної освіти і повної загальної середньої освіти. У ЗДО організували гуртки з англійської мови, робототехніки та інші.

  1. На аутсорсинг передали послуги по обслуговуванню електрообладнання та електроустаткування, обслуговуванню комп’ютерної техніки, комплексному обслуговуванню будівель, благоустрою прибудинкової території.

На окремі договори вивели послуги по організації харчування (кейтеринг) та медичний супровід освітнього процесу. Це дало змогу покращити якість наданих послуг завдяки залученню відповідних спеціалістів та зменшити витрати на утримання ставок обслуговуючого персоналу. Лише скорочення ставок сторожів і встановлення охоронної сигналізації дало можливість зекономити близько 1 млн. гривень щороку. Перевід на аутсорсинг послуг з харчування дозволив забезпечити безкоштовними обідами 100% учнів і вихованців закладів освіти.

Зекономлені кошти пішли на покращення матеріально-технічної бази закладів Широківської громади, відповідно збільшилась потреба в обслуговування наявної техніки, її налаштуванні. Тому були укладені договори на технічне обслуговування і ремонт техніки відповідними спеціалістами.

Результати розробленої стратегії розвитку освіти

Розробка стратегії розвитку освіти дала змогу:

  • підвищити якість освіти;
  • зменшити витрати на освіту з бюджету громади;
  • вивільнені кошти спрямувати на підвищення якості освітніх послуг;
  • модернізувати заклади освіти та матеріально-технічне оснащення закладів освіти.

У 2023 році загальна сума на утримання закладів освіти склала 60 656,174 тис. грн., В 2018 році освітня галузь була профінансована на 36 906,799 тис. грн.

Перспективи подальшої співпраці ОМС із закладами освіти

Водночас частина шкіл потребує капітальних ремонтів (утеплення, облаштування приміщень та насамперед будівництва укриття тощо) або ж просто ремонтних робіт, обладнання навчальних кабінетів та іншого забезпечення. А це все – значні кошти. Але якщо демографічний аналіз демонструє, що кількість учнів у певній школі в перспективі буде недостатньою або школа вже є малокомплектною, краще зосередити кошти для належного забезпечення опорного закладу, удосконалити його й перевести туди учнів та здійснювати їхній підвіз до закладу. Адже кошти субвенції виділяються залежно від кількості учнів у школі. Тому необхідно з розумінням подальших перспектив на розвиток, подолання освітніх втрат та підвищення якості освіти приймати рішення про продовження заходів оптимізації, враховуючи анонсовані МОН шляхи відмови від фінансування малокомплектних закладів освіти.

Тож маючи позитивний досвід оптимізаційних заходів минулих років, з урахуванням тенденцій в освіти і в громаді, вектор діяльності було спрямовано на продовження реформування освітньої мережи.

У серпні 2024 року депутати сільської ради прийняли рішення про реорганізацію двох закладів освіти шляхом приєднання до опорного. Для задоволення потреб учнів на підвезення з приєднаних територій, громада придбала ще 2 нових шкільних автобуси при співфінансуванні коштів державної сувенції. І на початок нового 2024/2025 н.р. при опорному ліцеї вже курсують 5 шкільних автобусів, які підвозять 270 учнів вже з 21 населеного пункту громади (до серпня було 169 учнів з 13 населених пунтків).

Завдяки реорганізації вдалося оптимізувати коштів за 1 місяць 196 614 грн. державного бюджету та 69 726 грн. місцевого бюджету й за рік, відповідно: 2 359 369 грн. та 836 709 грн. та 1600000 грн. на енергоносіях.

Плануючи освітню систему громади, ми будемо зосереджуватися на тому, щоб дати нашим дітям ті знання та навички, які стануть їм дійсно необхідними та життєвоважливими, створивши при цьому відповідні умови навчання.

4 листопада

Реформа НУШ потребує проведення трьох субреформ

Впровадження реформи НУШ

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Для того щоб реалізувати реформу Нової української школи, Міністерству освіти і науки треба провести кілька субреформ.

Таку інформацію зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий. 

Як він акцентував, перш за все можна виділити три субреформи:

  • реформа підручникотворення;
  • реформа вищої педагогічної освіти;
  • реформа системи перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів.

«Це три складові, мініреформи, які нам треба реалізувати, щоб зробити реформу в школі», — наголосив очільник освітнього відомства.

Він також зауважив, що реформа Нової української школи не змогла добре стартувати в базовій школі, хоча була успішною в початковій школі, бо працювала на лідерстві колишньої міністерки освіти, яка «штовхала» її на своїй волі та енергії.

Саме тому після приходу нового міністра реформа не отримала логічного продовження, а «потекла природнім шляхом».

За інформацією ТСН

4 листопада

Долучайтеся до проведення уроків у межах Усесвітнього дня гідності

Проведення Всесвітнього дня гідності

Національно-патріотичне виховання в школі

Всесвітній день гідності — це незалежний, соціальний, політично й релігійно нейтральний проєкт. Він був створений для того, щоб заохотити учнівство й студентство керуватися почуттям власної гідності в повсякденних діях.

Саме тому в Міністерстві освіти і науки пропонують педагогам провести тематичні уроки у своїх закладах освіти в будь-який день і в будь-якому форматі з 21 листопада до 10 грудня.

Цьогоріч фокусною темою є «Цінності, безпека та цифрове благополуччя».

Відповідно до теми закладам освіти нададуть методичний компонент «Гідність в інтернеті — гідність у житті», який забезпечує команда програми «Аси інтернету», що впроваджується в Україні ГО організацією «EdCamp» Ukraine і є частиною центрально-східноєвропейської програми «Be Internet Awesome», яку пропонує Фонд «Школа з класом» за підтримки Google.org, та партнерами програми.

Усі учасники отримають методичні рекомендації та спеціально створений робочий зошит (путівник) для учнівства, сертифікати для учасниць/-ків, а також підтримку української команди #gdignityUkraine.

Вебінар відбудеться 7 листопада о 16:00.

Форма реєстрації для участі доступна за посиланням

Детальну інформацію про подію можна знайти в інформаційному листі в прикріпленому документі. 

За матеріалами МОН

3 листопада

МОН додало нові навчальні програми для 5–7 класів

Навчальні програми для 5–7 класів НУШ

Про Держстандарт профільної середньої освіти

У Міністерстві освіти і науки України продовжують публікувати навчальні програми для 5–7 класів НУШ, розроблені на основі чинних модельних навчальних програм (МНП).

Цього разу оновлено переліки програм для таких освітніх галузей:

  • природничої;
  • мовно-літературної;
  • математичної;
  • мистецької;
  • технологічної;
  • етики і предметів морального спрямування;
  • соціальної та здоровʼязбережувальної.

Зокрема на сторінці МОН уже розміщено програми для інших освітніх галузей.

Учителі можуть користуватися всіма навчальними програми, а також використовувати їх як основу для календарно-тематичного планування.

Як зауважили в МОН, навчальні програми підготували авторські колективи відповідних модельних програм на запит МОН. Потреба в цьому виникла у зв’язку із затвердженням змін до Типової освітньої програми для 5–9 класів і з огляду на виклики, що постали перед українською системою освіти через пандемію COVID–19 та повномасштабну війну. Зокрема, беручи до уваги значні втрати в освітньому процесі, про що свідчать результати моніторингових досліджень.

Серед особливостей оновлених навчальних програм:

  • розраховані на мінімальну кількість годин, передбачену Типовою освітньою програмою для 5–9 класів. Якщо в класі визначено більше годин з предмета / інтегрованого курсу, учитель може більше часу надати вивченню складних / ключових тем, передбачити діяльність із подолання навчальних втрат тощо. У такому разі потрібно орієнтуватися на освітні потреби та можливості конкретного класу;
  • визначають кількість навчального часу на вивчення кожної теми;
  • повністю відповідають Державному стандарту базової середньої освіти: результати навчання і їхній обсяг, послідовність викладу результатів у межах кожної теми;
  • зміст зорієнтовано на ключову тематику, визначену базовими знаннями в стандарті. Окрім того, мета змісту — забезпечувати можливість надолужувати навчальні втрати;
  • запропоновані види навчальної діяльності сприятимуть досягненню результатів навчання разом із надолуженням навчальних втрат.

Джерело: МОН

2 листопада

Уряд призначив нову освітню омбудсменку

Уряд призначив нову освітню омбудсменку

1 листопада 2024 року уряд обрав нову освітню омбудсменку — Надію Лещик. На новій посаді пані Надія надаватиме особливу увагу:

  • питанням захисту прав студентів,
  • боротьбі з дискримінацією у сфері освіти,
  • створенню безпечного й інклюзивного середовища в освітніх закладах України.

За словами пані Лещик, її головна мета — створити прозорі механізми реагування на порушення прав усіх учасників освітнього процесу та надання допомоги у розвʼязанні конфліктних ситуацій, які можуть виникати в освітніх установах.

Надія Лещик має значний досвід у сфері управління освітою та соціальної підтримки студентів і працівників. Її призначення — це не лише посилення правової підтримки освітнього сектору, але й вагомий крок на шляху до формування більш сучасної, демократичної системи освіти в Україні.

За інформацією МОН

2 листопада

Кращі практики органу місцевого самоврядування у сфері освіти: досвід Надвірнянської громади

Надвірнянська міська рада активно працює над розбудовою ефективної системи освіти  в своїй громаді.  

Сфера освіти 

Надвірнянська міська рада є засновником і опікуном 12 закладів дошкільної та 16 закладів загальної середньої освіти, що функціонують у Надвірнянській міській територіальній громаді. Окрім цього, за підтримки міської ради діє Міжшкільний навчально-виробничий комбінат та Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр», що допомагає дітям з особливими освітніми потребами. Підвищенню якості освіти також сприяє Центр позашкільної освіти та Дитячо-юнацька спортивна школа, де створено умови для розвитку талантів дітей. 

Безпечне середовище

Безпека в освіті залишається пріоритетом для громади. За ініціативи міської ради реалізовано низку заходів для покращення безпеки навчальних закладів. У школах встановлюємо камери відеоспостереження, тривожні кнопки, охоронні сигналізації, облаштовуємо укриття та захищені простори для учнів. Окремо варто відзначити відкриття «Класу безпеки», що допомагає дітям засвоїти правила поведінки в надзвичайних ситуаціях. 

Моделі співпраці з органами самоврядування: від авторитарної, коли керівник одноосібно відповідає за все, до демократичної — коли орган самоврядування отримує максимум повноважень. Обирайте свою!

Інклюзивність

Інклюзивність також займає важливе місце в роботі громади. У школах відкриваємо інклюзивні групи та класи, вводимо посади асистентів вчителів і вихователів, а також залучаємо спеціалістів для надання корекційно-розвиткових послуг. Важливо, що оплату праці цих фахівців фінансуємо з місцевого бюджету. 

Підтримка обдарованих дітей

Громада активно підтримує обдарованих учнів та дітей з особливими освітніми потребами. Діють стипендії, премії для переможців олімпіад і конкурсів, а також премії для педагогів, які підготували цих учнів. Крім того, проводимо виплати дітям-сиротам та дітям з пільгових категорій. 

Співпраця з європейськими партнерами

Освітні заклади громади отримують допомогу від європейських партнерів — міст-побратимів Пруднік (Польща) та Крнов (Чехія). Завдяки цій підтримці громада передала закладам освіти  генератори для стабільного функціонування, а також придбала два шкільні автобуси. Завдяки фінансуванню ПРООН та співфінансуванню міської ради у 2023 році реалізовано проєкт із встановлення камер відеоспостереження у найбільших навчальних закладах громади.  

 

1 листопада

Навчаємося з солодкими знижками

Навчаємося з солодкими знижками

Традиційно в листопаді вже починаємо готуватися до новорічних свят, а тому магазини запускають всілякі розпродажі, «чорні п’ятниці»... Тож і ми пропонуємо вам передсвяткові знижки на навчання зекономте зараз, щоб не думати про це перед святами.  

Оберіть програму із знижкою:

Назва програми 

Сума знижки, грн 

1000 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

500 

-

Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко та якісно робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.

Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!

Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Традиційно в листопаді вже починаємо готуватися до новорічних свят, а тому магазини запускають всілякі розпродажі, «чорні п’ятниці»... Тож і ми пропонуємо вам передсвяткові знижки на передплату зекономте зараз, щоб не думати про це перед святами.  

Оберіть свою програму: 

1 листопада

Передсвяткові знижки: солодкий листопад

Солодкий листопад_знижки

Традиційно в листопаді вже починаємо готуватися до новорічних свят, а тому магазини запускають всілякі розпродажі, «чорні п’ятниці»... Тож і ми пропонуємо вам передсвяткові знижки на передплату зекономте зараз, щоб не думати про це перед святами.

Оберіть свій журнал:

Журнал

Знижка 

6 місяців 

12 місяців 

300 грн 

700 грн 

Практика управління дошкільним закладом

Отримайте поради від фахівців, які допоможуть вчасно та якісно виконувати вашу роботу та приносити користь країні. 

Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.

Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Слава Україні!

Мирного неба!

1 листопада

Дні здоров’я з Експертус

ДИХАЛЬНА ГІМНАСТИКА

Уже кілька років українці живуть у надважких стресових умовах: спочатку коронавірус, потім повномасштабне вторгнення з усіма жахливими похідними. Годі уявити, якої шкоди зазнала психіка людей, як це все відобразилося на загальному стані їхнього здоров’я зараз, і які наслідки ми ще матимемо в майбутньому!

Більшість із нас нині переконані в правдивості приказки: «Здоров’я, як щастя. Коли його не помічаєш, значить, воно є». Воно справді так, але більшість українців не помічає проблем зі здоров’ям не тому, що здорові, а тому, що коли існує перманентна загроза життю, ніколи думати про те, що в тебе якісь проблеми: десь коле, десь тягне… І це ще добре, коли скарги помітні, бо бувають безсимптомні хвороби, які виявити може лише лікар.

Тож видавництво Експертус оголошує з питання здоров’я алярм! Адже про які професійні гаразди може йтися, коли найважливіше відійшло в тінь? Ми тут, щоб нагадати: без здоров’я — далеко не заїдемо. Якщо можемо поліпшити його вже сьогодні, зробімо це разом, не відкладаючи.

Ми ініціюємо для вас, любі читачі, спеціальний марафон — Дні здоров’я з Експертус. Запрошуємо в захопливу оздоровлювальну подорож! Під час неї матимете нагоду прокачати свої навички:

  • правильно дихати;
  • дотримуватися водного балансу;
  • збалансовано харчуватися;
  • управляти стресом.

Оздоровлюватися разом із нами ще й цікаво! Протягом місяця заходьте в журнали:

  • «Практика управління закладом освіти»
  • «Практика управління дошкільним закладом»
  • «Вихователь-методист дошкільного закладу»
  • «Заступник директора школи»
  • «Музичний керівник»
  • «Медична сестра дошкільного закладу»

та разом із нами виконуйте оздоровлювальні практики, пишіть відгуки та коментарі в соцмережах з посиланням на публікації, робіть та викладайте фото. Стежте за анонсами улюбленого журналу та вперед — до кращого самопочуття!

1 листопада

Верховна Рада підтримала у першому читанні проєкт Держбюджету на 2025 рік

За відповідне рішення проголосували 247 народних депутатів.

Доходи загального фонду держбюджету (без грантів та міжбюджетних трансфертів) заплановані у сумі 2 трлн 7 млрд гривень, що на 411 млрд грн більше ніж цього року.

Видатки загального фонду держбюджету плануються в обсязі 3 трлн 644 млрд грн, що більше показника цього року на 535 млрд гривень.

Загальний ресурс на національну безпеку та оборону у 2025 році - 2 трлн 223 млрд грн (близько 26% ВВП), що на 530 млрд гривень більше плану цього року та на 46 млрд грн більше плану 2024 року з урахуванням змін до держбюджету, прийнятих Верховною Радою.

Висновки Бюджетного комітету, зокрема, передбачають:

  • спрямування у 2025 році залишків за освітньою субвенцією до спецфонду Міносвіти з подальшим розподілом за рішенням Уряду з урахуванням цільового призначення та на реалізацію заходів у сфері освіти;
  • розподілу видатків на реалізацію публічних інвестиційних проєктів;
  • зарахування джерела надходжень на створення державного дорожнього фонду в повному обсязі до загального фонду (43 млрд грн) і спрямуванням вивільнених коштів на зменшення дефіциту держбюджету, збільшення видатків на першочергові потреби, насамперед видатків на національну безпеку і оборону.

«Затверджений у першому читанні держбюджет — це відповідь на потреби часу. Фінансування оборони та соціальні програми - це пріоритети, які ми визначили разом із Парламентом. Такий підхід дозволяє зберігати баланс між нагальними потребами і стратегічними завданнями, які стоять перед країною», — зазначив Міністр фінансів Сергій Марченко.

Згідно з регламентом,  розгляд у другому читанні проєкту закону про Державний бюджет України на наступний рік завершується не пізніше 20 листопада, а остаточне прийняття — не пізніше 1 грудня.

Джерело: офіційний сайт Мінфіну

31 жовтня

МАН створила відеокурс про математику для дітей і дорослих

Математичний онлайн-курс для дітей і дорослих

Проєктна діяльність учнів

Мала академія наук за підтримки Міністерства освіти і науки України запускає інтерактивний відеокурс «Математика. Головоломки» для розвитку нестандартного мислення у дітей і дорослих поза шкільною програмою.

Курс складається з чотирьох модулів, які знайомлять із різними типами головоломок і математичними задачами різних рівнів складності — від математичних квестів до ілюзій, фокусів та парадоксів. Глядачі також дізнаються розгадки ребусів, а ще — способи ускладнити їх для ігор у групах. Завдання й головоломки можна розв’язувати безпосередньо під час перегляду відео.

Мета цього проєкту — розвиток математичних навичок у школярів у контексті подолання освітніх втрат в Україні. За даними міжнародного дослідження якості освіти PISA, 42% українських підлітків не досягають базового рівня математичної грамотності. Показники освітніх втрат через війну в Україні свідчать про загрози, які можуть впливати на подальший розвиток покоління загалом.

Окрім того, курс побудований на ідеї рекреаційної математики — галузі, яка розвантажує психіку й розвиває інтелектуальні здібності через цікаві, ігрові та творчі завдання. Контент особливо актуальний у воєнний час, коли школярі регулярно зазнають стресу та потребують додаткових інструментів для психологічної підтримки.

Відеокурс також можуть використовувати педагоги, які прагнуть зробити уроки інтерактивними. А також курс буде корисний школярам, їхнім батькам та будь-кому, хто хоче навчитися застосовувати нестандартне мислення в різних життєвих ситуаціях.

Доступ до курсу безоплатний. Перші два модулі уже можна переглядати на МАН платформі. Серед тих, хто протестує головоломки й задачі з першого модуля і поділиться цим у коментарях до випусків, МАН розіграє книжкові призи та математичний мерч.

Джерело: МОН

31 жовтня

У школах планують заборонити всі види запитів

Процес обробки запитів до школи

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

У Міністерстві освіти і науки планують заборонити всі види запитів до шкіл.

Таку інформацію зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, коментуючи необґрунтоване навантаження педагогів звітністю.

Як він акцентував, боротися з паперотворчістю допоможе цифровізація.

«Сьогодні кількість паперів, які генерує школа у відповідь на запити, набагато більша, ніж ми як міністерство собі уявляємо. Переважна більшість цих запитів не генерується міністерством. Вони генеруються абсолютно різними організаціями, від обласних депутатів до депутатів Верховної Ради. І школа, відповідно до закону «Про звернення громадян», як і всі державні установи, повинна відповідати на всі запити. Тому ми хочемо зупинити цей процес», — зауважив очільник МОН.

Він також наголосив, що МОН вже своїм наказом відмінило всі форми звітності, окрім двох (ЗНЗ-1 та форма про вчителів). 

«Їх також планують відмінити в кінці року, з введенням системи АІКОМ-2, у яку ми збираємо дані. Ми їх просто переведемо в цифровий формат, тобто школа буде заповнювати одну базу даних, звідки одразу буде витягуватись всі необхідна інформація», — повідомив Оксен Лісовий.

За інформацією ТСН

31 жовтня

ВР затвердила проєкт державного бюджету на 2025 рік

Проєкт державного бюджету на 2025 рік

Циклограма засідань педагогічної ради

Верховна Рада підтримала проєкт державного бюджету на 2025 рік в першому читанні.

Таку інформацію зазначив заступник голови Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк.

За відповідне рішення проголосували 247 народних депутатів.

«Прийняли в цілому бюджетні висновки. Жодної правки окрім правки по зарплатам прокурорів не змінили», — зауважив народний депутат.

Окрім того, закладені на 2025 рік видатки на освіту будуть меншими, ніж у 2024 році: 167 млрд грн проти майже 175 млрд грн.

Більша частина з них — понад 103 млрд грн — підуть на оплату праці педагогічним працівникам.

Проте в уряді закладають на 2025-й рік кошти на низку додаткових програм: 2,9 млрд грн — на харчування учнів початкових класів, 305 млн грн — на здобуття освіти учнями з особливими освітніми потребами (на рівні 2024 року).

На відновлення зруйнованих та пошкоджених внаслідок війни освітніх закладів уряд закладає 323,9 млн грн.

Також 37,4 млн грн витратить на програму «Школа супергероїв», це освіта дітей, які перебувають на довготривалому лікуванні. 150 млн грн підуть на навчання педагогів методів викладання Нової української школи. Ще 12,6 млн грн планують витратити на освітні послуги для дітей, які перебувають за кордоном.

За інформацію Ярослава Железняка

30 жовтня

Долучайтеся до Всеукраїнського уроку з медіаграмотності

Всеукраїнський урок з медіаграмотності

Національно-патріотичне виховання в школі

Проєкт з медіаграмотності «Фільтр» та Суспільне Мовлення за підтримки ПРООН в Україні проведуть 7 листопада об 11:00 Всеукраїнський урок з медіаграмотності. На учасників чекатимуть зіркові гості, круті призи та інтерактивні завдання з історії, фактчекінгу та штучного інтелекту. 

Насамперед цей урок розраховано для школярів 5–11 класів, батьків і вчителів з усієї України.

Урок транслюватиметься на телеканалі «Суспільне Культура» та на YouTube-каналі «Перший».

Цьогорічний урок відбудеться у форматі командного квесту, під час якого п’ять підлітків віком 12-16 років виконуватимуть інтерактивні завдання разом із відомими зірковими гостями та експертами.

Серед гостей заходу:

  • Маша Єфросиніна, телеведуча і громадська діячка;
  • Владлен Мараєв, історик, автор і ведучий проєкту «Історія без міфів»;
  • Олександр Краковецький, експерт у галузі штучного інтелекту, засновник компаній, що працюють на основі ШІ, автор книги про штучний інтелект;
  • Альона Романюк, фактчекерка, авторка антифейкового проєкту «НотаЄнота».

Ведучим уроку буде Тімур Мірошниченко — телеведучий та коментатор Євробачення.

Тематика уроку охоплює найбільш актуальні питання сучасного інформаційного середовища: як розпізнавати фейки, штучний інтелект і його виклики, протидію хейту в інтернеті та розуміння історичних подій. Кожне завдання уроку проходитиме у форматі edutainment — навчання за допомогою гри.

Для того щоб позмагатися за головний приз — поїздку до одного з наймальовничіших міст України на зимові свята — потрібно сканувати QR-код в кінці уроку і пройти тест для перевірки знань. Клас, який зробить це найшвидше та дасть найбільше правильних відповідей — отримає головний приз.

Зокрема, ще один клас зможе отримати набір подарунків від партнерів уроку. Для цього потрібно:

  • Зробити спільне селфі, як усім класом дивитеся Національний урок медіаграмотності. 
  • Опублікувати це фото у соціальних мережах школи або на особистих сторінках (у Фейсбуці або Інстаграмі) та написати свої враження від уроку.
  • Поставити хештег #УрокМедіаграмотності2024  і не забути зробити сторінку публічною, аби можна було перевірити пост. 
  • Серед тих, хто опублікує фото з хештегом, випадковим чином буде розіграно набір крутих подарунків від партнерів.

Якщо буде оголошено тривогу, то організатори радять призупинити перегляд уроку та рекомендувати школярам подивитися його самостійно в записі на Youtube.

Всеукраїнський урок з медіаграмотності вже втретє об’єднує школярів, вчителів та батьків з усіх куточків України. Уперше «Фільтр» ініціював урок у лютому 2022 року, напередодні повномасштабного вторгнення. Тематика першого уроку була присвячена єдності українців у непрості часи.

Джерело: Фільтр

30 жовтня

700 українських шкіл отримають фінансову допомогу на підготовку до зими

Підготовка закладу освіти до зими

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

У листопаді ЮНІСЕФ виділить 203,35 млн гривень для 700 українських шкіл. Кошти надано Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини через Німецький банк розвитку (KFW).

Згідно із Постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2024 року № 1114, кожна з дібраних шкіл отримає по 290 500 гривень для підготовки до зимового періоду.

Детальніше ознайомитися з повним переліком закладів освіти можна в прикріпленому документі.

«Спільна мета уряду і донорів — забезпечити безперервність освіти та створити комфортні умови для навчання, особливо в зимовий період, підсилюючи ті школи, які попри складні виклики війни продовжують надавати освіту очно. Під час розподілу коштів комісія акцентувала увагу на тому, що потрібно охопити якомога більше громад у кожній області. Це дало змогу забезпечити підтримку не лише великим громадам, а й меншим населеним пунктам. Такий підхід сприяв більш справедливому та географічно диверсифікованому розподілу ресурсів, що своєю чергою дозволило задовольнити потреби більшої кількості учнів у різних регіонах», — зауважила заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмичова.

Під час підготовки до зими заклади освіти можуть використовувати ці кошти на наступні потреби:

  • обігрів, утеплення, заміну вікон і дверей;
  • закупівлю, встановлення та ремонт електро- і теплогенерувального обладнання;
  • ремонт інженерних мереж (водопровідних, опалювальних, електричних, вентиляційних, каналізаційних);
  • транспортування та зберігання закупленого обладнання, запчастин, матеріалів і пального.

Окрім того, певна частина коштів — до 83 000 грн — може бути використана на ремонт і модернізацію шкільних їдалень. Залучення коштів на харчування здійснюється за ініціативою МОН спільно з Мінреінтеграції у межах впровадження реформи шкільного харчування в Україні, ініційованої першою леді Оленою Зеленською.

Таким чином заклади можуть зробити свій внесок у національну реформу харчування. Грошова допомога може бути використана на: 

  • ремонт шкільних їдалень (харчоблоків);
  • закупівлю, встановлення та ремонт обладнання для шкільних їдалень та інвентарю до них.

Раніше, відповідно до наказу №1460 Міністерства освіти і науки України було створено комісію, до складу якої увійшли представники Міністерства освіти і науки, Міністерства реінтеграції та ЮНІСЕФ. Ця комісія визначила перелік шкіл на основі ключових критеріїв.

Комісія розглянула майже 1200 закладів і розподіл коштів між закладами здійснювався за трьома ключовими категоріями, унаслідок чого приблизно 60% потреби було покрито в межах цих категорій:

  • Категорія 1: Заклади розташовані на прифронтових і прикордонних територіях та проводять навчання в очному / змішаному форматі не менше ніж для 200 дітей; у школі є укриття. До цієї категорії потрапили 550 закладів із 700 дібраних.
  • Категорія 2: Заклади з інших областей проводять навчання в очному / змішаному форматі, мають укриття та навчають щонайменше 50 дітей-ВПО. Таких закладів 70 із 700 дібраних.
  • Категорія 3: Заклади, які єдині у своїй громаді працюють в очному / змішаному форматі. Таких закладів 80 із 700 дібраних. Важливо відзначити, що в цій категорії покрито всю потребу, надану регіонами.

«Кожна дитина заслуговує на безпечне і сприятливе середовище для навчання, зокрема і під час війни та в непростий зимовий період. Ця фінансова підтримка допоможе школам краще підготуватися до зимового сезону, а отже, забезпечити безперервне навчання для учнів. Наша мета — наблизити відчуття стабільності та нормального життя для школярів через доступ до навчання й водночас надати школам можливість використовувати грошові гранти на свої конкретні потреби, пов’язані з викликами зими», — зазначив заступник голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні з операційних питань Джон Маркс. 

Важливо, що ця грошова допомога є разовою підтримкою. Кошти почнуть надходити на рахунки шкіл, які потрапили до списку, наприкінці листопада 2024 року. Заклади, які отримають фінансування, зобов’язані протягом трьох місяців з дня надходження коштів надати звіти про їхнє використання. У разі потреби терміни звітування можуть збільшити до шести місяців за погодженням МОН і ЮНІСЕФ.

За матеріалами МОН