Активності для відпрацювання дій
Це смарт-стаття, у якій картки з іграми та вправами згруповані за змістовим напрямом проєктів
Щоб скачати, дочитайте матеріал до кінця
Налаштуйте картотеку під себе
Оберіть потрібний вам проєкт:
Я прийшов. Пізнавальний проєкт
Мета:
- розвивати вміння обговорювати ситуацію в групі, дослухатися до інших;
- вправляти в умінні розв’язувати проблемні ситуації.
Діти об’єднуються в дві групи. Вихователь описує проблемну ситуацію: «У групі є три дівчинки на ім’я Даринка. Щоразу, коли вихователь кличе одну з дівчаток, відгукуються всі три одразу. Як бути?». Дошкільники в своїх групах мають вигадати спосіб розв’язати цю ситуації й допомогти вихователю. Після обговорення кожна група озвучує свій варіант, як варто було б діяти. Вихователь спонукає дітей обговорити разом кожен з варіантів — його переваги й недоліки — і прийняти остаточне рішення.
Вправи
Мета:
- вправляти в умінні знайомитися, вітатися, вести бесіду;
- підвищувати рівень самосприйняття.
Етюди спілкування. Вихователь пропонує дітям за допомогою іграшок розіграти ситуації взаємодії. Наприклад: «Ляльки при зустрічі вітаються, запитують одна одну про справи, прощаються»; «Зайчик потрапив на святкування, де нікого із запрошених не знає. Вітається, представляє себе. Запитує ім’я інших»; «Ведмедик запросив Зайчика на день народження. Знайомить його з іншими гостями».
Моє ім’я. Вихователь записує на аркуші ім’я дитини. Дитина спочатку проводить по літерах пальчиком. Потім робить спробу самостійно відтворити написане олівцем. Насамкінець фломастерами «прикрашає» своє ім’я.
Мовленнєва гра «Назви інакше»
Мета:
- вправляти в умінні утворювати зменшено-пестливі форми імен;
- спонукати звертатися одне до одного на ім’я.
Діти сідають півколом. Вихователь, який сидить напроти, котить їм по черзі м’яч і називає будь-яке ім’я. Гравець, який зловив м’яч, має вигадати якомога більше варіантів звучання цього імені. Наприклад, Катерина — Катя, Катруся, Катеринка, Катря, Катюша тощо. Важливо, щоб під час гри звучали імена, які належать дітям у групі.
Після гри вихователь пропонує кожному висловитися. Обговорення: Чи сподобалося тобі, як по-різному звучало твоє ім’я? Чи приємно тобі, коли тебе називають ласкаво?
Портфоліо: початок роботи
Мета:
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- підвищувати рівень самосприйняття;
- вправляти в здатності до самопрезентації.
Вихователь пропонує дітям виготовити портфоліо — кожен своє, у якому зібрати про себе різну інформацію. Над портфоліо діти працюють протягом всієї теми. На першому тижні створюють обкладинку й першу сторінку — «Будьмо знайомі!». На обкладинці з допомогою дорослого записують своє повне ім’я, а на першій сторінці — дату свого народження, імена батьків, назву групи, яку відвідують. Також на першій сторінці діти малюють свій портрет або приклеюють фото, зображують контури своїх долоньок, вказують назви улюблених ігор чи іграшок.
За бажанням дошкільники можуть намалювати або приклеїти по краях сторінки рамочку.
Я прийшов. Дослідницький проєкт
Дидактична вправа «Долоньки»
Мета:
- розвивати логічне мислення;
- вправляти в умінні порівнювати величину об’єктів.
Вихователь пропонує дітям прикласти долоньку до аркуша паперу й обвести її олівцем. Відтак показує картинки, на яких зображені долоньки дорослої людини, школяра й малюка, і спонукає вихованців порівняти їх. Як долонька найбільша, найменша? Як гадаєте, кому належить велика/маленька долоня?
Після обговорення кожна дитина отримує набір карток із долоньками різного розміру. Завдання — викласти долоньки, серед яких буде і власна в порядку від найбільшої до найменшої й навпаки.
Вправа «Стимульна ситуація»
Мета:
- розвивати логічне мислення, уміння орієнтуватися в просторі.
Вихователь повідомляє дітям, що до них у гості скоро завітають дошкільники з іншої групи. І називає кількість запрошених. Відтак пропонує вихованцям разом оглянути групову кімнату й вирішити, чи вистачить усім місця для ігор. При цьому спонукає розмірковувати: що потрібно змінити в інтер’єрі, щоб усі вмістилися; де поставити стільчики, щоб вони не заважали, але були поряд, коли хтось захоче присісти; які іграшки слід розмістити в ігровому куточку, якщо в гості прийдуть молодші діти/однолітки тощо.
Під час візиту гостей вихователь заохочує дітей познайомитися з ними й запросити їх до гри.
Ігри
Мета:
- розвивати пам’ять, логічне мислення;
- спонукати до рухової активності.
Манекени. Вихователь спонукає дітей об’єднатися в пари, трійки чи четвірки за тим параметром, який він озвучує: зріст, колір чи довжина волосся, колір очей тощо. Відтак пропонує уявити себе манекенами у вітрині магазину. Кожна пара чи групка має домовитися й зайняти якусь позу. Після цього вихователь — господар магазину — оголошує: «Наближається ніч — манекени оживають». Діти довільно розбігаються. Щойно вихователь вигукне «Настає день — манекени завмирають», діти мають повернутися в свої групки й зайняту ту саму позу.
Змагання. Вихователь пропонує дітям провести змагання й визначити, хто з них більше разів відіжметься від підлоги, підтягнеться, якнайдалі стрибне, довше простоїть на одній нозі.
Портфоліо: друга сторінка
Мета:
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- підвищувати рівень самосприйняття;
- розширювати уявлення про себе та своє тіло.
Діти продовжують роботу над портфоліо. На другій сторінці вони приклеюють силует дитини відповідної статі, який самостійно вирізають зі старих журналів чи книжок. Відтак проводять антропометричні вимірювання й з допомогою дорослого записують дані про свій зріст, окружність голови, розмір ноги, довжину волосся тощо. Вимірювання діти можуть проводити самостійно кожен для себе або допомагати одне одному. Також на другій сторінці портфоліо вихователь пропонує дітям приклеїти свої фото з раннього дитинства і теперішні, щоб порівняти зміни.
Я прийшов. Соціальний проєкт
Бесіда «Я можу це зробити сам»
Мета:
- спонукати розмірковувати про власну спроможність;
- вправляти в умінні обговорювати проблемні запитання.
Вихователь спонукає дітей пригадати, чи бачили вони дорогою в дитячий садок людей, які вигулювали своїх тварин. Обговорення: Чи маєте ви домашніх улюбленців? Як ви про них турбуєтеся? Ви це робите самі чи з допомогою батьків? Чи можете ви самостійно вигулювати домашню тварину на вулиці? А як гадаєте, дітям вашого віку варто гуляти на вулиці із собакою? Чи бачили ви на вулиці дітей, які це робили? Це були діти-дошкільники чи школярі? Якщо у вас немає собаки, за ким/чим ви можете доглядати самостійно? (За рибками в акваріумі, хом’ячком, кімнатними рослинами.)
Вправи
Мета:
- допомогти усвідомити власні здібності, радіти їм;
- розвивати цікавість до самопізнання.
Мої ручки вміють, мої ніжки можуть. Вихователь пропонує дітям поміркувати й кожному висловитися, що вміють робити його ручки (мити посуд, малювати, складати пазл, робити бутерброд), ніжки (бігати, стрибати, присідати), очі (читати, розглядати картинки, дивитися мультфільми) тощо. Роботу можна розгорнути у вигляді взаємодії в парах, коли партнери висловлюються по черзі, називаючи по одній дії.
Потисніть руки. Діти стають кружка. Вихователь пропонує вийти в центр і потиснути руки тим, хто вміє: поливати квіти, складати одяг, зав’язувати шнурки, підмітати підлогу тощо. При цьому він може називати й дорослі справи, як-от: водити авто, прасувати одяг тощо.
Портфоліо: третя сторінка
Мета:
- сприяти усвідомленню понять «сам»/«сама», «самостійно»;
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- підвищувати рівень самосприйняття.
Діти виготовляють третю сторінку портфоліо. На ній зазначають справи, які вже вміють робити самостійно і яких хотіли б навчитися. Записи зі слів дитини робить вихователь, а сама дитина вигадує й промальовує до кожної справи символьні позначення або створює невеликі ілюстрації. У процесі роботи вихователь залучає дітей до обговорення: «Які справи ліпше робити самому, а які — разом із кимось?».
Я прийшов. Творчий проєкт
Мовленнєві вправи
Мета:
- розвивати вміння взаємодіяти в команді, дослухатися до чужих думок і відстоювати свої.
Навчаю й навчаюся. Вихователь пропонує дошкільникам висловитися: чого вони можуть навчити інших дітей та чого самі можуть навчитися в них. При цьому спонукає наводити конкретні приклади, описувати ситуації з життя, коли їх справді хтось чогось навчив або вони самі навчали товаришів.
Дебати. Діти об’єднуються в групи. Вихователь описує ситуацію: «Дитина розбирає іграшки на деталі». Кожна команда має організувати обговорення й представити свої аргументи на користь однієї з думок: першій потрібно довести, що дитина в такий спосіб ламає іграшки, а друга — що вона досліджує їхню будову.
Гра «Фотографія»
Мета:
- розвивати увагу, швидкість реакцій;
- ознайомлювати зі справою, яка може стати хобі.
Варіант 1. Діти обирають ведучого, який виконує роль фотографа. Гравці стають кружка, ведучий — у центрі. За командою вихователя діти обертаються до ведучого спиною. А той приймає якусь позу й вигукує: «Увага, знімаємо!». Діти повертаються й намагаються швидко її відтворити.
Варіант 2. Хтось із дітей виконує роль фотографа. Решта гравців об’єднуються в групи з різною кількість учасників. Їхнє завдання — за хвилину змінити якомога більше поз. За часом стежить вихователь, а фотограф — знімає на камеру телефону. Як ліпше позувати — у малій чи великій групі?
Обговорення: Вам більше подобається фотографувати чи фотографуватися? Хто з вас має хобі фотографувати?
Портфоліо: завершення роботи
Мета:
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- допомогти визначитися зі своїми хобі;
- підвищувати рівень самосприйняття.
Діти виготовляють останню сторінку портфоліо. На ній «розповідають» про свої хобі — з допомогою вихователя роблять записи за таким алгоритмом: «Моє хобі…», «Мене цього навчив…» або «Мені це подобається, тому що…», «Я мрію стати…», «Я ще хочу опанувати…». Окрім цього, діти можуть приклеїти до сторінки кишеньку й вкласти в неї річ (або її зображення), що символізує їхнє хобі.
Коли усе готово, діти складають сторінки, над якими працювали, у книжечку й скріплюють скріпкою, яку можна буде знімати, щоб доповнювати портфоліо.
Я прийшов. Пізнавальний проєкт
Вправа «Проблемна ситуація»
Мета:
- розвивати вміння обговорювати ситуацію в групі, дослухатися до інших;
- вправляти в умінні розв’язувати проблемні ситуації.
Діти об’єднуються в дві групи. Вихователь описує проблемну ситуацію: «У групі є три дівчинки на ім’я Даринка. Щоразу, коли вихователь кличе одну з дівчаток, відгукуються всі три одразу. Як бути?». Дошкільники в своїх групах мають вигадати спосіб розв’язати цю ситуації й допомогти вихователю. Після обговорення кожна група озвучує свій варіант, як варто було б діяти. Вихователь спонукає дітей обговорити разом кожен з варіантів — його переваги й недоліки — і прийняти остаточне рішення.
Вправи
Мета:
- вправляти в умінні знайомитися, вітатися, вести бесіду;
- підвищувати рівень самосприйняття.
Етюди спілкування. Вихователь пропонує дітям за допомогою іграшок розіграти ситуації взаємодії. Наприклад: «Ляльки при зустрічі вітаються, запитують одна одну про справи, прощаються»; «Зайчик потрапив на святкування, де нікого із запрошених не знає. Вітається, представляє себе. Запитує ім’я інших»; «Ведмедик запросив Зайчика на день народження. Знайомить його з іншими гостями».
Моє ім’я. Вихователь записує на аркуші ім’я дитини. Дитина спочатку проводить по літерах пальчиком. Потім робить спробу самостійно відтворити написане олівцем. Насамкінець фломастерами «прикрашає» своє ім’я.
Мовленнєва гра «Назви інакше»
Мета:
- вправляти в умінні утворювати зменшено-пестливі форми імен;
- спонукати звертатися одне до одного на ім’я.
Діти сідають півколом. Вихователь, який сидить напроти, котить їм по черзі м’яч і називає будь-яке ім’я. Гравець, який зловив м’яч, має вигадати якомога більше варіантів звучання цього імені. Наприклад, Катерина — Катя, Катруся, Катеринка, Катря, Катюша тощо. Важливо, щоб під час гри звучали імена, які належать дітям у групі.
Після гри вихователь пропонує кожному висловитися. Обговорення: Чи сподобалося тобі, як по-різному звучало твоє ім’я? Чи приємно тобі, коли тебе називають ласкаво?
Портфоліо: початок роботи
Мета:
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- підвищувати рівень самосприйняття;
- вправляти в здатності до самопрезентації.
Вихователь пропонує дітям виготовити портфоліо — кожен своє, у якому зібрати про себе різну інформацію. Над портфоліо діти працюють протягом всієї теми. На першому тижні створюють обкладинку й першу сторінку — «Будьмо знайомі!». На обкладинці з допомогою дорослого записують своє повне ім’я, а на першій сторінці — дату свого народження, імена батьків, назву групи, яку відвідують. Також на першій сторінці діти малюють свій портрет або приклеюють фото, зображують контури своїх долоньок, вказують назви улюблених ігор чи іграшок.
За бажанням дошкільники можуть намалювати або приклеїти по краях сторінки рамочку.
Я прийшов. Дослідницький проєкт
Дидактична вправа «Долоньки»
Мета:
- розвивати логічне мислення;
- вправляти в умінні порівнювати величину об’єктів.
Вихователь пропонує дітям прикласти долоньку до аркуша паперу й обвести її олівцем. Відтак показує картинки, на яких зображені долоньки дорослої людини, школяра й малюка, і спонукає вихованців порівняти їх. Як долонька найбільша, найменша? Як гадаєте, кому належить велика/маленька долоня?
Після обговорення кожна дитина отримує набір карток із долоньками різного розміру. Завдання — викласти долоньки, серед яких буде і власна в порядку від найбільшої до найменшої й навпаки.
Вправа «Стимульна ситуація»
Мета:
- розвивати логічне мислення, уміння орієнтуватися в просторі.
Вихователь повідомляє дітям, що до них у гості скоро завітають дошкільники з іншої групи. І називає кількість запрошених. Відтак пропонує вихованцям разом оглянути групову кімнату й вирішити, чи вистачить усім місця для ігор. При цьому спонукає розмірковувати: що потрібно змінити в інтер’єрі, щоб усі вмістилися; де поставити стільчики, щоб вони не заважали, але були поряд, коли хтось захоче присісти; які іграшки слід розмістити в ігровому куточку, якщо в гості прийдуть молодші діти/однолітки тощо.
Під час візиту гостей вихователь заохочує дітей познайомитися з ними й запросити їх до гри.
Ігри
Мета:
- розвивати пам’ять, логічне мислення;
- спонукати до рухової активності.
Манекени. Вихователь спонукає дітей об’єднатися в пари, трійки чи четвірки за тим параметром, який він озвучує: зріст, колір чи довжина волосся, колір очей тощо. Відтак пропонує уявити себе манекенами у вітрині магазину. Кожна пара чи групка має домовитися й зайняти якусь позу. Після цього вихователь — господар магазину — оголошує: «Наближається ніч — манекени оживають». Діти довільно розбігаються. Щойно вихователь вигукне «Настає день — манекени завмирають», діти мають повернутися в свої групки й зайняту ту саму позу.
Змагання. Вихователь пропонує дітям провести змагання й визначити, хто з них більше разів відіжметься від підлоги, підтягнеться, якнайдалі стрибне, довше простоїть на одній нозі.
Портфоліо: друга сторінка
Мета:
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- підвищувати рівень самосприйняття;
- розширювати уявлення про себе та своє тіло.
Діти продовжують роботу над портфоліо. На другій сторінці вони приклеюють силует дитини відповідної статі, який самостійно вирізають зі старих журналів чи книжок. Відтак проводять антропометричні вимірювання й з допомогою дорослого записують дані про свій зріст, окружність голови, розмір ноги, довжину волосся тощо. Вимірювання діти можуть проводити самостійно кожен для себе або допомагати одне одному. Також на другій сторінці портфоліо вихователь пропонує дітям приклеїти свої фото з раннього дитинства і теперішні, щоб порівняти зміни.
Я прийшов. Соціальний проєкт
Бесіда «Я можу це зробити сам»
Мета:
- спонукати розмірковувати про власну спроможність;
- вправляти в умінні обговорювати проблемні запитання.
Вихователь спонукає дітей пригадати, чи бачили вони дорогою в дитячий садок людей, які вигулювали своїх тварин. Обговорення: Чи маєте ви домашніх улюбленців? Як ви про них турбуєтеся? Ви це робите самі чи з допомогою батьків? Чи можете ви самостійно вигулювати домашню тварину на вулиці? А як гадаєте, дітям вашого віку варто гуляти на вулиці із собакою? Чи бачили ви на вулиці дітей, які це робили? Це були діти-дошкільники чи школярі? Якщо у вас немає собаки, за ким/чим ви можете доглядати самостійно? (За рибками в акваріумі, хом’ячком, кімнатними рослинами.)
Вправи
Мета:
- допомогти усвідомити власні здібності, радіти їм;
- розвивати цікавість до самопізнання.
Мої ручки вміють, мої ніжки можуть. Вихователь пропонує дітям поміркувати й кожному висловитися, що вміють робити його ручки (мити посуд, малювати, складати пазл, робити бутерброд), ніжки (бігати, стрибати, присідати), очі (читати, розглядати картинки, дивитися мультфільми) тощо. Роботу можна розгорнути у вигляді взаємодії в парах, коли партнери висловлюються по черзі, називаючи по одній дії.
Потисніть руки. Діти стають кружка. Вихователь пропонує вийти в центр і потиснути руки тим, хто вміє: поливати квіти, складати одяг, зав’язувати шнурки, підмітати підлогу тощо. При цьому він може називати й дорослі справи, як-от: водити авто, прасувати одяг тощо.
Портфоліо: третя сторінка
Мета:
- сприяти усвідомленню понять «сам»/«сама», «самостійно»;
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- підвищувати рівень самосприйняття.
Діти виготовляють третю сторінку портфоліо. На ній зазначають справи, які вже вміють робити самостійно і яких хотіли б навчитися. Записи зі слів дитини робить вихователь, а сама дитина вигадує й промальовує до кожної справи символьні позначення або створює невеликі ілюстрації. У процесі роботи вихователь залучає дітей до обговорення: «Які справи ліпше робити самому, а які — разом із кимось?».
Я прийшов. Творчий проєкт
Мовленнєві вправи
Мета:
- розвивати вміння взаємодіяти в команді, дослухатися до чужих думок і відстоювати свої.
Навчаю й навчаюся. Вихователь пропонує дошкільникам висловитися: чого вони можуть навчити інших дітей та чого самі можуть навчитися в них. При цьому спонукає наводити конкретні приклади, описувати ситуації з життя, коли їх справді хтось чогось навчив або вони самі навчали товаришів.
Дебати. Діти об’єднуються в групи. Вихователь описує ситуацію: «Дитина розбирає іграшки на деталі». Кожна команда має організувати обговорення й представити свої аргументи на користь однієї з думок: першій потрібно довести, що дитина в такий спосіб ламає іграшки, а друга — що вона досліджує їхню будову.
Гра «Фотографія»
Мета:
- розвивати увагу, швидкість реакцій;
- ознайомлювати зі справою, яка може стати хобі.
Варіант 1. Діти обирають ведучого, який виконує роль фотографа. Гравці стають кружка, ведучий — у центрі. За командою вихователя діти обертаються до ведучого спиною. А той приймає якусь позу й вигукує: «Увага, знімаємо!». Діти повертаються й намагаються швидко її відтворити.
Варіант 2. Хтось із дітей виконує роль фотографа. Решта гравців об’єднуються в групи з різною кількість учасників. Їхнє завдання — за хвилину змінити якомога більше поз. За часом стежить вихователь, а фотограф — знімає на камеру телефону. Як ліпше позувати — у малій чи великій групі?
Обговорення: Вам більше подобається фотографувати чи фотографуватися? Хто з вас має хобі фотографувати?
Портфоліо: завершення роботи
Мета:
- навчати аналізувати, узагальнювати інформацію;
- допомогти визначитися зі своїми хобі;
- підвищувати рівень самосприйняття.
Діти виготовляють останню сторінку портфоліо. На ній «розповідають» про свої хобі — з допомогою вихователя роблять записи за таким алгоритмом: «Моє хобі…», «Мене цього навчив…» або «Мені це подобається, тому що…», «Я мрію стати…», «Я ще хочу опанувати…». Окрім цього, діти можуть приклеїти до сторінки кишеньку й вкласти в неї річ (або її зображення), що символізує їхнє хобі.
Коли усе готово, діти складають сторінки, над якими працювали, у книжечку й скріплюють скріпкою, яку можна буде знімати, щоб доповнювати портфоліо.
Вправа «Проблемна ситуація»