1
Січень 2022року
книжка щодня
літературна хвилинка

Умію, не вмію, навчуся

Прагнути до самостійності — чудово й корисно. Утім, не завжди й у всьому діти можуть діяти самостійно, оскільки ще не мають достатньо знань і вмінь. Допомогти дошкільникам визначитися із тим, що вони можуть і не можуть робити самостійно, з’ясувати, хто здатен навчити їх тій чи тій справі, радимо під час літературного проєкту
Наталя Гавриш , експерт з дошкільної освіти, д-р пед. наук, професор

Літературний проєкт за змістом оповідання Леоніда Пантелєєва «Велике прання»

Налаштуйте дітей на сприймання твору

Дидактична вправа «Порівняй». Щоб допомогти дітям розібратися зі смислами маловідомих слів, які можуть траплятися в тексті твору, запропонуйте їм виконати завдання. А саме — розглянути й скласти парами картинки із зображеннями предметів, що виконують схожі функції. Наприклад, фарба й чорнило, корито й миска, мило й порошок, скатертина й серветка. Після завершення роботи спонукайте дітей назвати зображені предмети й розповісти, для чого вони призначені, а потім — порівняти парні зображення між собою.

Термінологічний аналіз поняття «самостійність». Хто з вас може сказати про себе «Я — самостійний (-а)»? Кого називають самостійним? Чому дітям добре бути самостійними? Чи є справи, які дітям небезпечно роботи самостійно? Що може трапитися?

Ігрова вправа «Сходинки». Запропонуйте дітям оцінити, наскільки вони самостійні. Вручіть їм пластикові фігурки людей, а на столі побудуйте сходинки із кубиків. Якщо дитина вважає себе самостійною, спонукайте її поставити свою фігурку на верхню сходинку, а якщо майже нічого не вміє робити сама — на нижню.

Дидактична вправа «Про мене». Залучіть дітей до роботи з коректурною таблицею (3 × 4), у клітинках якої будуть зображені різні дії: людина одягається, їсть, умивається, малює, співає, танцює, спить, миє посуд, читає, керує автомобілем, грає на піаніно, грає у футбол. Запропонуйте дітям узяти по п’ять фішок і накрити ними ті дії, які вони можуть виконувати самостійно.

Прочитайте й обговоріть оповідання

Прочитайте дітям оповідання Леоніда Пантелєєва «Велике прання». У процесі читання зробіть кілька пауз: першу — коли дівчатка розлили чорнило, другу — коли прийшла мама. Запропонуйте дітям після кожної паузи зробити припущення, що було далі, як діяли дівчатка. Відтак обговоріть твір повністю.

Запитання для обговорення:
Чи траплялося комусь із вас прати білизну, одяг чи мити підлогу? Можливо, ви робили якісь інші домашні справи?
Чи вміли мити підлогу й прати сестрички Тамарочка й Білочка? Хто допоміг їм навчитися це робити? Пригадайте, як мама це зробила.
Що сестрички вже вміли робити самостійно, перш ніж трапилася історія з пранням?
Як гадаєте, з чого почалася неприємність зі скатертиною? Продовжіть думку «Якби дівчатка не…».
Тепер, коли ви дізналися про цю історію, розкажіть як ви діяли б, якби забруднили стіл чи скатертину. Що ви зробили б інакше, ніж сестрички?

Підведіть дітей до висновку, що діяти самостійно можна лише тоді, коли добре вмієш робити ту чи ту справу або ж коли робиш із тим, хто вміє.

Скорочений текст оповідання
«Велике прання» за Леонідом Пантелєєвим

Організуйте активності за змістом твору

Гра «Шість “чому?”». Продемонструйте дітям кубик із різноколірними гранями, на кожній з яких написано однакове запитання — «Чому?». Запропонуйте дошкільникам по черзі кидати кубик і відповідати на запитання. Орієнтовний зміст запитань: Чому Тамарочка й Білочка з’їли обід з апетитом? Чому мама з доньками разом мили підлогу? Чому дівчаткам довелося вимочувати воду на підлозі? Чому сестрички вирішили влаштувати прання? Чому на скатертині з’явилася пляма? Чому дівчатка залишилися вдома самі?

Полілог «Як навчитися діяти самостійно»: Бути самостійним — це добре чи погано? Що означає словосполучення «діяти самостійно»? Що треба знати й уміти для цього? Як гадаєте, мама самостійно готує вечерю, якщо діти їй допомагають? А якщо мама сину вдягає шкарпетки, хто з них діє самостійно? Чому не в усьому діти можуть і мають діяти самостійно? Чого не можна дітям робити самостійно? Розкажіть, що ви хотіли б навчитися робити самостійно.

Ігрова вправа «Я можу зробити це сам». Проведіть вправу в кілька етапів. Спочатку запропонуйте кожному з дітей назвати по шість справ, які він/вона може зробити самостійно. Потім спонукайте об’єднатися в пари або трійки дітей, які мають схожі вміння. Насамкінець зверніть увагу дітей на ту дію, яку вміє самостійно виконувати лише хтось один з них. Запропонуйте цій дитині поділитися з усіма, що потрібно знати й уміти, щоб так діяти.

Дослід «Фарби й чорнило». Запропонуйте дітям порівняти акварельні фарби й гуаш: який слід вони залишають на папері, як тримаються на пензлі. Потім так само порівняйте гуаш і чорнило: чим легше поставити пляму; що ліпше підходить, щоб розфарбовувати малюнки; писати або малювати чорнилами легше за допомогою пензля чи тоненької палички.

Вправа «Запорука успіху». Запропонуйте дітям обговорити й записати, що потрібно, щоб стати умілим, а отже, здатним щось робити самостійно. Наприклад: дізнатися, як влаштований пристрій, із яким будеш працювати; поміркувати, зможеш виконати цю дію сам чи потрібна буде допомога; приготувати інструменти й матеріали, які знадобляться для справи; діяти обережно, терпляче і старанно.

Матеріали для скачування: