1
Січень 2022року
моніторинг
діагностичний день

День самоуправління

План-конспект проведення діагностичного дня

8:30—9:30 Підготовка

Ранкові справи Поговоріть з вихованцями про їхні досягнення, спонукайте дітей поміркувати, чим особливий кожен з них. Для цього проведіть експрес-опитування — запропонуйте дошкільникам по черзі продовжити фразу «Мені найкраще вдається... (кататися на санчатах, малювати, бігати…)». Потім попросіть дітей знайти в кімнаті якусь річ, яка могла б охарактеризувати їх самих чи їхні захоплення. Складіть зібрані речі в коробку так, щоб діти не бачили, хто що обрав. Відтак сядьте з вихованцями кружка. Діставайте з коробки один за одним предмети, а діти нехай відгадують, кому вони належать. Спонукайте їх пояснювати свої думки й припущення.

Уведення в ігрову ситуацію Спонукайте дітей уявити, що вони залишилися в дитячому садку самі, тобто без дорослих. Обговорення: Що відбуватиметься, якщо таке станеться? Чи можуть діти самі прожити день у дитячому садку? Що може зробити кожен з вас? Що ви можете зробити разом?

У процесі обговорення розгляньте з дітьми асоціативну картку «Що я можу зробити: сам, з допомогою дорослих, разом з іншими дітьми».

Насамкінець запропонуйте дітям спробувати організувати свій день — усе, що можливо, робити поодинці або разом, але самостійно, без допомоги дорослих.

9:30—10:30 Перший етап

Тема: Я можу — ми можемо

Місце: Групове приміщення

Групові ігри Три важливих правила. Підготуйте набір з дев’яти карток, на яких символами будуть відображені різні правила безпеки. Об’єднайте дітей у три невеликі групи й запропонуйте кожній з них вибрати з набору по три картки. Перша група має зібрати картки із зображенням правил безпечної поведінки в груповому приміщенні, друга — на ігровому майданчику, третя — у фізкультурній залі. Кожна група має підготуватися й пояснити значення символьних позначень на обраних картках.

Справи дорослі й дитячі. Спонукайте дошкільників назвати, які справи в дитячому садку роблять дорослі, а які — діти. Відтак об’єднайте їх у дві команди. Першій запропонуйте обрати картинки із зображеннями дитячих справ, а другій — дорослих. Обговорення: Що ми зможемо робити без дорослих? Чого не зможемо? Чи можуть дорослі робити дитячі справи? Коли таке можливо?

Проведіть дебати на тему «Життя без дорослих — це добре чи погано?». Спонукайте дітей навести якомога більше аргументів та контраргументів.

Халабуди. Запропонуйте дітям переоблаштувати простір у груповій кімнаті так, як вони вважають за потрібне. Але спочатку спонукайте їх у групах обговорити пропозиції, що можна зробити. Потім нехай кожна група представить своє бачення змін. Після цього вже колективно обговоріть усі варіанти й прийміть спільне рішення про конкретні дії. Обговоріть, від чого взагалі потрібно відмовитись у груповій кімнаті?

Індивідуальне завдання Розпорядок дня. Запропонуйте дітям обміркувати й скласти кожному свій розпорядок дня — такий, який подобається. Спонукайте вихованців по черзі пояснити, чому саме такий розклад для себе вони склали.

10:30—12:30 Другий етап

Тема: Я для себе та для інших, інші для мене

Місце: Групове приміщення, фізкультурна зала

Групові ігри Порядок. Розгляньте з дітьми картки, на яких символами будуть представлені різні робочі процеси, пов’язані із прибиранням. Запропонуйте дошкільникам скласти алгоритм дій, щоб швидко навести лад у груповій кімнаті. Наприклад, поскладати речі на місця → витерти пил → полити рослини → пропилесосити → вимити підлогу.

Знайди пару. Об’єднайте дітей у дві команди — «Капітани» і «Гравці». Для кожної з них підготуйте по однаковому набору карток із зображенням тварин. Відтак запропонуйте учасникам команд обрати собі по одній картці із зображенням тварини й нікому її не показувати. Так, у грі має бути два зайці, два ведмедики, дві лисички тощо — по одному з кожної команди. За правилами гри, коли лунає музика, діти довільно рухаються залою. Щойно вона стихає, «капітани» мають зайняти таку позу, щоб показати свою тваринку, а «гравці» — відгадати, кого вони зображують, і відшукати серед них свою пару.

Індивідуальне завдання Мій портрет. Запропонуйте дітям створити власний портрет — викласти із лічильних паличок, намалювати паличкою на піску в сенсорній коробці, зібрати з природних матеріалів, зліпити з пластиліну тощо.

15:15—16:30 Третій етап

Тема: Наші хобі та вподобання

Місце: Групове приміщення, ігровий майданчик групи

Групові ігри Дизайнери інтер’єру. Запропонуйте дітям розглянути план кімнати в ляльковому будиночку. Відтак виготовити меблі із картонних коробочок різного розміру й облаштувати ними кімнату для ляльок.

Винахідники. Запропонуйте дітям вигадати, які нові іграшки можна створити або які ігри організувати, якщо використати підручні матеріали. Наприклад, поєднати мотузку й пластикову пляшку; мотузку, пластикову пляшку та ложку; контейнер від «Кіндера-сюрприза» та ложку тощо.

Поміняйтеся місцями. Під час прогулянки на ігровому майданчику станьте з дітьми кружка. Запропонуйте вийти й помінятися місцями тим гравцям, яким подобається грати в м’яч; плести з бісеру; вишивати; колекціонувати ляльки/камінці/машинки; подорожувати; вигадувати історії; фотографувати тощо.

Індивідуальне завдання Зроби вибір. Запропонуйте кожній дитині визначитись, яка професія їй найбільше подобається, і обрати 1—2 картки з відповідними зображеннями: спортсмена, співака, художника, скульптора, вишивальниці, фотографа, письменника тощо. Відтак розглянути інші предметні картинки й обрати серед зображеного речі, які потрібні для обраної професії/професій.

16:30—17:00 Рефлексивне коло

 

Запросіть дітей підбити підсумки дня. Обговоріть, чи складно було все робити без допомоги дорослих, чи цікаво минув день. Відтак спонукайте визначитися зі своїми «хочу» та «мрію». Для цього запропонуйте вихованцям по черзі продовжити речення:
• Коли я стану дорослим, я…
• Якби мені дозволили самостійно…, то я…
• Якби я стала мамою, а мама моєю донечкою, то я…
На цій ноті завершіть день самоуправління. Подякуйте дітям за роботу.

Підготували педагоги закладу дошкільної освіти № 67 «Сонячний»,
м. Краматорськ, Донецька обл.: Ольга Безсонова, завідувач, канд. пед. наук.,
Лариса Дудинська, вихователь-методист